Om

PETER PRÜTZ

Studio:              Bäckvägen 12, 549 31 Tidan.     

                             +0046 (0) 769298427 www.peterprytz.se       

 

Medlem av :       Svenska Konstnärer, BUS, Dalslands Konstgrafiska Verkstad, Värmdö Konstnärer   

                                                                                                                                                                                                              

 

Utbildning:      Konstfack Stockholm, 1979-81 och 1989-92 

 

Stipendium:    Stockholms stads kulturstipendium, Gun och Åke G Selins Stiftelse 2016, Stiftelsen Längmanska kulturfonden 2017

 

Representerad:  Södertälje Rådhus, Regionjukhuset NÄL, Huddinge kommun, Enköpings kommun, Värmdö kommun, Hallstahammar kommun, Västerås Kommun, Uddevalla Kommun, Örebro Kommun Privata samlingar i Sverige, Frankrike, Tyskland och Kina

 

 

 

Separatutställningar i urval 2019-2000:

 

2019 Länsstyrelsen Göteborg

2018 Kulturhuset Silvénska Villan, Säffle

2017 Galleri Örje Brug, Norge

2017 Galleri Hova, Hova

2017 Galleri Hav och Land, Hunnebostrand

2016 Galleri Ånimskog, Ånimskog

2016 Lysekils Konsthall, Lysekil

2015 Sahlströmsgården, Torsby

2015 Galleri 3, Vänersborg

2015 Galleri Tersaeus, Stockholm

2014 Ekebyhovs Slottsgalleri, Ekebyhov

2014 Posten Nord, Stockholm

2014 Kemikalieinspektionens Konstförening Stockholm

2014 Lästviks Säteri & Galleri, Dals Långed

2013 Konsthallen, Stockholm

2013, 2011, 2009 Galleri Tersaeus, Stockholm

2009 Galleri Tersaeus, Stockholm

2009 Hallstahammar Konstförening, Hallstahammar

2009 Djurö Konst & Kultur, Värmdö

2008 Konstmässa i Stockholm

2007 Grünewaldvillan, Saltsjöbaden

2004 Södertälje Rådhus

2004 Ånge Konstförening

2003 Stockholms Konstmässa

 

 

Grupputställningar i urval 2018-2003:

 

2018 Dalslands Museum, Upperud

2018 Uddevalla Stadshus, Uddevalla

2018 Åmåls Konsthall, Åmål

2017 Värmdö Höstsalong, Gustavsberg

2017 Åmåls Konsthall, Åmål

2016 Bengtsfors Konsthall, Bengtsfors

2016 Dalslands Konstmuseum, Upperud

2016 Galleri Tersaeus, Stockholm

2015 Arvika Konsthall. Dalslands Konstgrafiska Verkstad

2015 Galleri MarziArt, Hamburg, Tyskland

2015 Åmåls Konsthall, Dalslands Konstvandring

2015 Värmdö Höstsalong. Gustavsbergs Museum

2015 Galleri Tersaeus, Stockholm 

2014 Galleri Tersaeus, Stockholm

2014 Värmdö Höstsalong, Gustavsbergs Museum

2014 Inre och yttre rymden Lästviks Galleri, Dals Långed

2014 Falköpings konstmässa, Falköping

2013 Värmdö Konstrunda, Gustavsbergs Museum

2012 Värmdö Konstrunda, Mässhallarna, Gustavsberg

2005-2011 Samlngsutställningar Galleri Tersaeus

 

 

Centralbron, olja  60cm  x  60cm

Vid kajen, olja  70cm  x  55cm

Vårdträdet, olja, 50cm x 50cm

Horisont, olja 78cm  x  60cm

Biografen, olja 50x 70cm

Gården, olja 58cm x 63cm

Hamninlopp, olja, 58cm x 63cm

Storstadsblues, olja 53cm x 67cm

Fönsterutsikt, olja, 50cm x 75cm

Höst, olja 25cm x 25cm

Stadens Höjder, olja, 58cm x 63cm

Storstadsblues, olja 50cm x 70cm

Biography:

 

 I have my studio in the province of Västergötland, in a large and spacious barn with nature and a working farm just outside the window. Often my scetches and drawings become notes and studies for paintings: sometimes paintings come to me as snapshots of memories. Urban landscapes and islands of the arcipelago are subjects that attract me but so does travelling in different natural landscapes where I can find other kinds of impressions, such as rocks, mountains and lakes. At times this results in paintings with more barren subjects than the peaceful acricultural landscape. I like the direct semi-abstract simplification of a subject, and mostly work in oil. To me it is a means of expression full of nuances. I work with booth brush and palette knife, as well as other techniques, for example acrylics, gouache, tempera and watercolours. Drawings is essential to me, as my scetches more often than not are studies for larger paintings. During 2014 the theme of my works was "Storstadsblues" (Big City Blues), a series of oil paintings showned at my latest exhibitions. Lately I´ve been known to paint the odd tractor. 

 

 

I min ungdom ägnade jag mycket tid åt att tänka över vad jag egentligen ville och kom fram till att jag ville arbeta med konst, i första hand måleri. Under några år var jag i Södra Frankrike, La Garde Freniet, där mötet med internationella konstnärer väckte tanken och avgjorde mitt yrkesval.

Som 20-årig gick jag till Mariahissen Art School i Stockholm, där konstnären Walter Huber och Lasse Persson lärde mig grafik och målning. Sedan blev det KV: s Konstskola vid Odenplan, Stockholm där Bo Wrenby var lärare i skulptur. Then I studied art history and archeology at Stockholms Universitet and simultaneously studied graphic design in the evening at Konstfacks evening school, Stockholm. Jag kom in på Konstfack, Möbler och Inredning vid 25 års ålder men valde två år att gå ut i yrkeslivet och arbeta med reklam, illustration och grafisk formgivning inom KF-gruppen. Jag bosatte mig samtidigt ute i Stockholms skärgård för att få perspektiv på mig själv och mitt eget skapande.Efter en tid sökte jag mig till Konstfacks bildlärarlinje, där jag examinerades som bildlärare och bildpedagog 1992. Idag ägnar jag mig på heltid åt måleriet och ställer ut regelbundet i Sverige och utomlands

 

 

 

 

 

” Peter Prütz på Galleri Tersaeus. Med ett säkert handlag får han med huvudsakligen grå ton fram en ödslig stämning över kustklippor och ensamma träd. Litet av Hugo Zuhrs karga blåsighet kännetecknar några större dukar, i ett par andra blir konstnären luftigt och poetiskt drömmande.…...”


Lars-Erik Selin DN

” Alla som har upplevelser från hav och sjö vet att det ligger ett speciellt skimmer över landskapet, en spegling från vattenytan. Och även om man inte ser vatten i alla Peter Prütz´ bilder anar man det eftersom han får fram just det skimret. Han målar i olja, tunt, i många medvetna penseldrag. Och fler bilder har direkt vattenanknytning. De har titlar som Skärgård, Sjöblänk och Spegling. Hans största målning är Skärgård, där kala klippor möter en stilla lagun och där havet fortsätter förbi nya klippor mot en avlägsen strand. Detta låter schablonartat. Oräkneliga utsikter i skärgården kan te sig så här, och oräkneliga konstnärer avbildar den. Men Prütz är inte schablon. Han är inte stereotypt avbildande. Hans strand har ett eget utseende, hans klippor har en egen strävhet och hans vatten har ett eget blänk…Landskapets faktiska drag har flödat genom konstnärens tolkning och fått ett nytt utseende…. …. ”


Birgit Ahlberg-Hyse , Västmanlands Läns Tidning VLT




Vatten, olja, 58cm x 63cm